GAMIFICATION, CZYLI JAK ZBUDOWAĆ ZAANGAŻOWANIE I MOTYWOWAĆ LUDZI

18 listopada 2016

Utworzone przez mediacom

W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się stosowanie technik projektowania gier mających na celu wywołanie zaangażowania i motywowanie ludzi do osiągania celów. Wbrew pozorom, wykorzystanie gamification – grywalizacji – ma sens nawet w tak tradycyjnych gałęziach przemysłu, jak ubezpieczenia czy farmacja.

Dobrym przykładem obrazującym aplikację zasad grywalizacji do doświadczeń konsumenckich są działania Vitality Health, które zostały uhonorowane nagrodą „Ubezpieczyciel Zdrowotny Roku” w ramach Money Facts Consumer Awards 2014. Firma oferuje ubezpieczenia na zdrowie i życie, które umożliwiają korzystanie także z prywatnej opieki medycznej. Dla większości z nas nakłanianie do ubezpieczenia się na życie „na wszelki wypadek” nie jest wystarczającym motywatorem i często o ostatecznym wyborze decyduje cena. To sprawia, że lojalność i zaangażowanie konsumentów wobec marki są niskie. W ramach ubezpieczenia na życie Vitality zaoferowała swoim abonentom darmowe benefity w zamian za udokumentowaną aktywność fizyczną. Im bardziej klient jest aktywny, tym więcej punktów zdobywa i przysługują mu większe, bardziej wartościowe nagrody, m.in. bilety do kina, darmowe badania, czy gadżety. Poprzez takie działania firma ubezpieczeniowa zaczęła wywierać wpływ na styl życia i zwyczaje swoich klientów, co w założeniu ma się przekładać na lepszy stan ich zdrowia i dłuższe życie. Jednocześnie jest to bardzo dobry przykład na to jak można zdobyć wrażliwe dane o klientach i wykorzystać je w swoich strategiach.

https://youtu.be/hMQ0xainx6E

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=hMQ0xainx6E

Innym przykładem jest mechanizm stworzony przez system komunikacji dla kierowców Yanosik i towarzystwo Benefia, pozwalający kierowcom na zdobycie dodatkowych zniżek na ubezpieczenia komunikacyjne. Oprócz możliwości uzyskania wspomnianych już zniżek, zdecydowano się też zrezygnować z systemu kar dla kierowców, prowadzącego do zawyżania cen polis. Dodatkowo umożliwiono uzyskanie kolejnych 20 % zniżki za bezpieczne prowadzenie samochodu dzięki zainstalowaniu i aktywnemu użytkowaniu dedykowanej aplikacji na smartfony. 10% zniżki na zakup polisy uzyskuje się już za cztery poprawne przejazdy przez odcinkowe pomiary prędkości, kolejne 10% można uzyskać dzięki liczbie przejechanych kilometrów – im ona wyższa, tym wyższa zniżka. Yanosik i towarzystwo Benefia stworzyli razem spójny system, w którym jedna strona sygnalizuje kierowcom zbliżanie się do odcinka z pomiarem prędkości, a druga nagradza bezpieczną jazdę zniżkami na polisy ubezpieczeniowe.


źródło: http://magazynfakty.pl/nagradzamy-bezpiecznych-unikatowy-projekt-benefii/

Elementy gier możemy wykorzystywać m.in. w celu zwiększenia zaangażowania i lojalności konsumentów, ale także wtedy kiedy chcemy po prostu wpłynąć na ich styl życia czy zwyczaje. Powyższe przykłady są jednymi z wielu na to jak można wykorzystać zasady i elementy gier z sukcesem. Może to być szczególnie pomocne w przypadku produktów, które powinny być stosowane regularnie – jak suplementy diety czy leki. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach gamifikacji:

  1. Wyznaczenie jasnych celów do zdobycia przez konsumentów
  2. Feedback do postępów
  3. Zachęty i nagrody
  4. Możliwość dzielenia się swoimi postępami w serwisach społecznościowych.

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This