CROWDFUNDING LEKIEM NA OGRANICZONY BUDŻET?

4 maja 2016

Utworzone przez mediacom

Kampania reklamowa towarzysząca imprezom sportowym czy spot emitowany podczas weekendowych super hitów pozostają w sferze marzeń wielu marek – zarezerwowane są tylko dla tych brandów, które dysponują dużym budżetem. Jednak odrobina kreatywności oraz zmiana podejścia może pozwolić wybić się i tym mniejszym firmom.

Doskonałym tego przykładem jest case Newcastle Brown Ale, który pokazuje, że crowdfunding można wykorzystać nawet w marketingu. Poducent piwa pochodzącego z Wielkiej Brytanii marzył o emisji reklamy podczas wielkiej imprezy sportowej w USA – Super Bowl. Komunikacja w tym czasie to wielkie wyzwanie, zarówno pod względem konkurencji, jak i wielkości wydatków. Jak jednak zaistnieć w trakcie takiego wydarzenia i nie wydać całorocznego budżetu na jedną reklamę?

Kampania, jakiej nigdy wcześniej nie było

Newcastle Brown Ale oraz agencja reklamowa Droga5 opracowały unikalną strategię. W serii spotów z udziałem Aubrey Plaza, browar opublikował zaproszenie dla wszystkich marek w Ameryce, w którym zaproponował udział w spocie reklamowym, w zamian za niewielki wkład finansowy. W ten sposób miał powstać „Band of Brands” – pierwsza reklama crowdfundingowa.

Najbardziej ekscytująca, najbardziej tłoczna, najbardziej finansowo efektywna reklama w historii

Ponad 400 firm odpowiedziało na zaproszenie Newcastle. Ostatecznie w 60-sekundowym spocie umieszczono 37 marek, takich jak Vanity Fair, Lee Jeans czy Jockey. Swój udział w reklamie miał nawet… gabinet stomatologiczny w Pittsburgu. Współpraca przy kampanii „Band of Brands” dała mniejszym brandom szansę zaistnieć w trakcie wydarzenia, które w USA zbiega się z najważniejszym okresem marketingowym. Oczywiście Newcastle sprytnie porównało akcję crowdfundingową do footballu twierdząc, że od teraz marketing też jest sportem zespołowym.

Sama reklama została stworzona w zabawny sposób. Przedstawia ona parę, która przy okazji przeprowadzki do nowego domu konkuruje ze sobą w przedstawianiu różnych marek. Czas nagli, gdyż nie łatwo pokazać 37 marek w 60 sekund, dlatego para często wchodzi sobie w zdanie i stopniowo zaczyna panować chaos.

Od małego budżetu do ogromnego szumu

Strategia ta pozwoliła na znaczne obniżenie koszów komunikacji w trakcie jednej z najważniejszych amerykańskich imprez sportowych (podczas Super Bowl cena za reklamę sięga nawet kilku milionów dolarów). Takie kreatywne podejście do problemu ograniczonego budżetu może być inspirujące szczególnie dla mniej znanych marek. Wcale nie trzeba wydawać milionów i być największym reklamodawcą, by zaistnieć podczas tak ważnej imprezy.

Nowy trend czy jednorazowa akcja

Z pewnością niestandardowe podejście marki okazało się ogromnym sukcesem. Wiele osób doceniło kampanię za jej oryginalność, humor oraz nowatorskie wykorzystanie crowdfundingu, a przede wszystkim za efekty jakie przyniosła i to nie tylko dla Newcastle. Co więcej nacisk na motyw słabej, małej marki, której budżet nie pozwala na komunikację podczas finału NFL, tylko wzmocnił ów efekt. Jednakże wykorzystanie tego pomysłu po raz kolejny może nie przynieść podobnych wyników. Stanowić będzie o tym nie brak zaskoczenia, a brak wspomnianej oryginalności.

Kluczem tej kampanii jest odważne i nietuzinkowe myślenie, robienie czegoś, co na pozór jest sprzeczne z celem. Ostatecznie reklamowanych jest przecież dodatkowych 37 marek, a nie wyłącznie marka własna. A mimo to największy szum powstał właśnie wokół pomysłodawcy i to on zbiera wszystkie laury. Może to być inspiracją, że jednak warto poszerzać granice i decydować się na coś nowatorskiego, gdyż poza zaplanowaną kampanią samo zamieszanie wokół marki da bardzo pozytywny efekt.

Źródła:

  • http://www.marketwired.com/press-release/newcastle-brown-ale-37-other-companies-unveil-band-brands-ad-first-ever-crowdfunded-1986362.htm http://www.adweek.com/adfreak/newcastle-unveils-its-smorgasbord-super-bowl-ad-featuring-37-different-brands-162567
  • http://www.contagious.com/blogs/news-and-views/16989492-band-of-brands
  • http://droga5.com/work/band-brands/

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery × trzy =

Share This