SYTUACJA W TVP – TREND CZY CHWILOWY KRYZYS?

7 października 2016

Utworzone przez mediacom

Zwolnienia i odejścia kluczowych pracowników, spadki oglądalności, plany stworzenia państwowego panelu badawczego, cenzura emisji programów – to tylko kilka przejawów tego, co się działo w TVP w ostatnich miesiącach.

Nowy Prezes – Nowy Porządek

Po wprowadzeniu w życie nowelizacji ustawy medialnej w styczniu br. powołano nowe zarządy i rady nadzorcze Telewizji Polskiej S.A., w wyniku czego nastąpiły duże zmiany w kierownictwie i redakcjach stacji. Zmieniła się również oferta programowa, głównie w zakresie programów informacyjnych i publicystycznych. Funkcję prezesa zarządu TVP objął Jacek Kurski. Z Telewizją Polską pożegnali się m.in. Tomasz Lis, Piotr Kraśko, Karolina Lewicka czy Hanna Lis. W sierpniu 2016 roku Jacek Kurski został odwołany przez Radę Mediów Narodowych z funkcji prezesa Telewizji, co uzasadniano słabą kondycją finansową Telewizji Polskiej i jej malejącymi udziałami rynkowymi. Wniosek poparło czworo członków Rady. Po posiedzeniu Rady zdecydowano, że uchwała o odwołaniu Kurskiego wejdzie w życie z dniem rozstrzygnięcia konkursu na nowego prezesa TVP, ale nie później niż 15 października tego roku.
Do tego czasu Kurski będzie więc pełnił obowiązki prezesa telewizji.

Czy TVP staje się stacją skierowaną do określonej grupy odbiorców?

Według danych Nielsen Audience Measurement niektóre stacje i programy Telewizji Polskiej zaczęły odnotowywać znaczące spadki oglądalności. Na przestrzeni ostatnich miesięcy emitowane w TVP1 „Wiadomości” odnotowały spadek liczby widzów. Największy nastąpił w kwietniu, „ Wiadomości” straciły 750 tys. widzów w skali roku, a już od lutego oglądalnością przewyższyły je „Fakty” TVN. W sierpniu 2016 sytuacja poprawiła się, odnotowano tendencję wzrostową oglądalności. We wrześniu 2016 liczba widzów Wiadomości ponownie przewyższyła oglądalność „Faktów” TVN.


*wg danych z AGB 4.05.2016 w grupie: A4+

Średnie oglądalności obu głównych stacji Telewizji Polskiej od stycznia wykazują coraz większe spadki, szczególnie w grupie komercyjnej (wszyscy widzowie w wieku 16-49 lat). Z kolei znacznie mniejsze zmiany odnotowuje się wśród grup starszych, np. kobiet w wieku 55+, co może stanowić początek tendencji przekształcania się TVP w stację preferowaną przez konkretną grupę odbiorców.

W miesiącach letnich (czerwiec – sierpień 2016) stacja przyciągnęła widzów ważnymi wydarzeniami, jak: Euro 2016, szczyt NATO, Światowe Dni Młodzieży czy też Igrzyska Olimpijskie w Rio. We wrześniu 2016 roku średnie oglądalności ponownie odnotowały spadek, najbardziej widoczny w grupie A4+ oraz grupie komercyjnej.


*wg danych z AGB 4.05.2016

Taki spadek widowni najbardziej odczuwalny jest przy cennikowym modelu zakupu reklam, ponieważ jest on rozliczany bez względu na finalną oglądalność zakupionych pozycji.

Zdaniem prezesa TVP powodem malejących oglądalności może być odejście części widzów do innych stacji za ulubionymi dziennikarzami. Ich miejsce zajęła jednak nowa publiczność: wyborcy obozu, który wygrał ostatnie wybory. To też są widzowie telewizji publicznej, tylko że w żaden sposób nie są wykazywani w panelach badawczych – stwierdził. Jednocześnie wystąpił z apelem o stworzenie w Polsce narodowego panelu badawczego, który dzięki większej próbie w sposób bardziej miarodajny podawałby oglądalności stacji telewizyjnych. Plany te dodatkowo zyskują na prawdopodobieństwie m.in. w związku z odmową udostępnienia kodów pocztowych panelistów uczestniczących w badaniu oglądalności telewizyjnych.

Co dalej?

Władze stacji szukają sposobów na odwrócenie tendencji spadkowych, czego przykładami są ostatnio powzięte kroki. Telewizja Polska zdecydowała się zmienić jesienną ramówkę TVP1, w której pojawiło się kilka nowych pozycji i premier jak program „Bake off – Ale ciacho!”, 7. edycja „The Voice of Poland”, serial „Artyści”, a także nowy program „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”.

Kolejnym z działań jakie mogą przyczynić się do poprawy sytuacji finansowej Telewizji Polskiej jest opracowany przez Rząd projekt nowych zasad pobierania abonamentu radiowo-telewizyjnego, według których rejestrować trzeba będzie nieposiadanie telewizora i odbiornika radiowego, a nie jak dotychczas ich posiadanie. Według informacji, jakie posiadam, jest możliwe przeprowadzenie jeszcze w październiku ustawy abonamentowej, która nie będzie zderzała się z groźbą podważenia w Komisji Europejskiej. Ustawa odwróci źródło powstania zobowiązania – wyjaśniał Jacek Kurski.

Zarząd pracuje również nad sposobami pozyskania funduszy mających umożliwić inwestycję w nowy programming, a co za tym idzie podniesienie oglądalności. Szansą na to ma być wprowadzenie składki audiowizualnej (15zł/miesiąc), która zgodnie z planem ma obowiązywać od początku przyszłego roku.

Telewizja Polska chce także zwiększyć swoje zaangażowanie i inwestycje w Internet, stawiając przy tym na własne drogi dotarcia do widza. Jednym z ostatnich działań było zabranie kontentu z innych platform komercyjnych, w tym z YouTube, Onetu czy IPLI. Działanie to przełożyło się na wzrost liczby widzów platformy Online TVP – w czerwcu 2016 liczba widzów była równa widowni IPLI. Platforma TVP odnotowała wzrost wyświetleń o 30%, ze średnim czasem oglądalności utrzymującym się powyżej 2h w ostatnich miesiącach (2:39 h/miesiąc w czerwcu 2016). Vod.tvp.pl należy obecnie do jednej
z trzech największych platform komercyjnych na rynku.

Źródła:

  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kolejne-dymisje-w-tvp-oznaka-chaosu-i-determinacji-kurskiego-by-pozostac-prezesem
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nowelizacja-ustawy-abonamentowej-gotowa-rejestracja-nieposiadania-telewizora-i-odbiornika-radiowego
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/raport-telewizji-polskiej-o-skandalicznych-naduzyciach-dziennikarskich-m-in-osinskiej-kulczyckiego-i-kraski
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-kurski-przyznaje-zdjalem-pegaza-bo-obrazal-uczucia-rodzin-smolenskich
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kurski-polacy-zaplaca-skladke-audiowizualna-i-otrzymaja-wielka-pilke-w-tvp-poprzednicy-zbyt-latwo-sie-poddali
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-kurski-tvp-stracila-widzow-kraski-i-lisa-zyskala-wyborcow-prawicy-ktorych-nie-obejmuje-pomiar-nielsena
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nielsen-nie-przekaze-tvp-kodow-pocztowych-osob-z-panelu-telemetrycznego-umowy-z-respondentami
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-stracily-750-tys-widzow-a-fakty-zyskaly-120-tys-dziennik-tvn-nowym-liderem
  • http://satkurier.pl/news/124502/wycofanie-tresci-tvp-z-playera-ipli-i-youtube.html
  • AGB/AdvantEdge

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This