PROXIMITY MARKETING – KILKA SŁÓW O TYM, DLACZEGO WARTO BYĆ BLIŻEJ KONSUMENTA

12 sierpnia 2016

Utworzone przez mediacom

Marketing zbliżeniowy, zwany czasami „hyperlocal marketingiem” to wszystkie działania komunikacji marketingowej, które wykorzystują technologię GPS, geofencing, Bluetooth, a także NFC lub Wi-Fi. Taka komunikacja pozwala marketerom trafić do klienta w znanych mu miejscach i zaangażować go w działania wokół marki lub skrócić customer decision journey do minimum. Wpisanie reklamy zbliżeniowej w działania marki skraca dystans między klientem a produktem, co ostatecznie może przełożyć się na zwiększanie sprzedaży marki. Czym mogą być działania proximity marketing? Jak robią to najlepsi oraz jak my możemy wykorzystać marketing zbliżeniowy do budowania wybitnych marek?

Odpowiedź na potrzeby konsumenta

Według badania „How we shop now” agencji In-Store Media dla brytyjskiej sieci Westfield, 78% klientów podejmuje decyzję zakupową dopiero przy półce sklepowej, nie myśląc o tym którą markę wybierze wcześniej. Doświadczenie zakupowe w punkcie sprzedaży jest coraz ważniejsze dla konsumentów, szczególnie dotyczy to pokolenia millenialsów, które oczekuje że ich doświadczenie będzie wspierane przez nowe technologie.

W roku 2015 penetracja Internetu mobilnego w Polsce przy imponującej dynamice wzrostu (ix 213 rok do roku) w grupie A1849 wyniosła 42,3%, natomiast globalnie estymacje pokazują, że po raz pierwszy w historii udział wydatków na reklamę mobilną w 2016 roku przekroczy 50% całości wydatków na reklamę digitalową.

Niewątpliwie fenomen marketingu zbliżeniowego jest naturalną odpowiedzią branży reklamowej na opisane wyżej dwie niezwykle ważne zmiany w zachowaniach konsumentów. Po pierwsze, mamy coraz mniej czasu – coraz trudniej dotrzeć do nas w momencie, w którym jesteśmy receptywni na reklamę i podejmujemy decyzje zakupowe. Po drugie, obecnie chętniej i więcej niż kiedykolwiek korzystamy z urządzeń mobilnych podłączonych do Internetu.

Możliwości proximity marketingu

Myśląc o marketingu zbliżeniowym większości z nas w pierwszej kolejności na myśl przychodzi geolokalizowany mobile. I bardzo dobrze, bo to jedno z głównych narzędzi komunikacji zbliżeniowej, ale nie jedyne. Z równie dużym powodzeniem do komunikacji hiper-lokalnej można wykorzystać media społecznościowe czy działania niestandardowe. Jak zatem robią to najlepsi?

Jednym z najlepszych przykładów kampanii wykorzystującej technologie zbliżeniowe była kampania piwa Heineken, powiązana z ubiegłoroczną premierą filmu JB Spectre. Na miesiąc przed premierą filmu wszyscy mieliśmy okazję zobaczyć uroczy długi format kopii telewizyjnej z Danielem Craigem i Heinekenem w roli głównej. Jednocześnie Heineken wszedł we współpracę z popularną w USA aplikacją couponingową Ibotta, gdzie komunikował limitowaną edycję piwa markowaną logiem słynnego agenta. W finalnej fazie kampanii Heineken wykorzystał technologię iBeacon oraz współpracę z aplikacjami zakupowymi do nawigowania klientów do półek z edycją limitowaną piwa oraz zabawy i interakcję z produktem. Zaprojektowaną specjalnie do tej kampanii etykietę można było zeskanować, co pozwalało na ekskluzywny dostęp m.in. do niepublikowanych wcześniej materiałów z planu filmowego. Konsumenci mogli też wypełnić formularz konkursowy i wygrać bilety na film. Szacunkowo kampania w USA zwiększyła przychody koncernu ze sprzedaży limitowanej edycji piwa o blisko 320m $, etykiety skanowano ponad 200m razy, a deklarowana chęć zakupu wzrosła 7-krotnie w stosunku do okresu przed kampanią.

Oferta dla reklamodawców

Obecnie zestaw narządzi marketingu zbliżeniowego jest dość rozbudowany. Najprostszymi narzędziami są iMedia lokalizowane dzięki BTS, czyli pozycjonowanie wzglądem nadajników GSM – pozwala to na dotarcie z dokładnością do 10m. Metoda GPS działa na identycznej zasadzie co BTS, wykorzystując GPS docieramy z dokładnością do 3m, ale ponieważ użytkownik musi mieć włączoną lokalizację potencjał jest mniejszy niż BTS. W końcu dwie metody, które w tej chwili mają ograniczony potencjał, jednak warto je testować: iBeacony (dokładność do 30m) oraz lokalizacja za pomocą WiFi (dokładność do 50m).

Źródła:

  • http://pulsinnowacji.pb.pl/4605564,96068,technologia-niezle-sprzedaje-piwo
  • http://marketingland.com/report-93-percent-us-baseball-stadiums-deployed-beacons-186677
  • http://www.adweek.com/adfreak/miller-lite-surprising-fans-unexpected-activations-across-us-summer-172768
  • http://www.proactiveinvestors.co.uk/companies/news/128559/proxama-to-raise-funds-as-proximity-marketing-expands-128559.html
  • http://evigo.pl/16446-qpony-proximity-marketing-ulatwia-retailerom-zwiekszyc-przychody/
  • http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/adtech/potencjal-proximity-marketingu-jak-wygrac-na-ostatniej-prostej-253571
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-pokemon-go-pojawia-sie-reklamy-doskonala-do-pelnego-wykorzystania-geolokalizacji-i-ar
  • http://www.egospodarka.pl/128859,Geolokalizacja-5-niecodziennych-zastosowan,2,39,1.html
  • http://www.e-marketing.pl/news.php?fid=news&selitem=2602
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-wprowadza-amp-for-ads-na-stronach-mobilnych-branza-chwali-dobry-ruch-przeciw-blokowaniu-reklam
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2015-rokiem-prawdziwego-mobile-u-i-content-marketingu-prognozy
  • https://www.kuchniaspotkan.pl/
  • https://www.facebook.com/kuchniaspotkanIKEA/
  • http://vumag.pl/styl-zycia/pop-up-store-wakacyjne-sklepy/b8j59h
  • http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/959571,sklepy-sezonowe-kurorty.html
  • http://ideaoftheday.pl/connections.php?id=62
  • http://ideaoftheday.pl/connections.php?id=63
  • http://www.mediacom.com/en/think/blog/2016/how-pok%C3%A9mon-go-could-be-a-game-changer-for-advertising/
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=com.everytap&hl=pl
  • http://www.adweek.com/adfreak/miller-lite-surprising-fans-unexpected-activations-across-us-summer-172768
  • http://www.spidersweb.pl/2015/10/spyfie-spectre.html

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This