PROGRAMMATIC W TV – PRZYSZŁOŚĆ CZY FANABERIA?

15 kwietnia 2016

Utworzone przez mediacom

Programmatic w TV to w Polsce temat Sci-Fi, w Wielkiej Brytanii to jednak obecna rzeczywistość. AdSmart, pierwsza na świecie technologia programatyczna w TV, rewolucjonizuje brytyjski rynek. Możliwości dla nowych reklamodawców zostały otwarte, kiedy w 2014 r. brytyjska firma Sky, największy w Europie dostawca sygnału telewizyjnego (ponad 11 mln abonentów) uruchomił tą rewolucyjną usługę. Jak zmienił się rynek reklam na wyspach przez ostatnie 2 lata? Czy warto inwestować w tę technologię?

Jak to działa?

AdSmart przesyła sygnałem satelitarnym bibliotekę reklam do dekoderów Sky+HD zainstalowanych w domach. Decyduje przy tym, na podstawie zgromadzonych danych abonenckich, które gospodarstwa domowe najlepiej pasują profilem do poszczególnych reklam i na żywo umieszcza spersonalizowany content podczas przerw reklamowych.

Morze możliwości

Zgodnie z zapewnieniami Sky ich programmatic pozwala już na targetowanie po np. miejscu zamieszkania, wieku, czy nawet fakcie posiadania psa! Ta właśnie precyzja targetowania pozwoliła na przekonanie do rynku TV wielu nowych przedsiębiorców.


źródło: themediaangel.co.uk

Nowi gracze

W ciągu dwóch lat jego działania, 750 marek reklamowało się na AdSmart i dla aż 73% z nich był to debiut w TV. AdSmart sprawił, że TV zaczęła być atrakcyjnym medium nie tylko dla masowych marek, ale również dla tych niszowych. Wielu to lokalni, średni przedsiębiorcy, lecz skorzystali z niego również i więksi gracze o specyficznych, wąskich grupach docelowych. Warto wspomnieć, że ostatnio do tego grona dołączył nawet McLaren, Brytyjski producent ekskluzywnych samochodów.


źródło: programmaticadvertising.org

Skąd zmiana?

Wszystkie te firmy przekonało do TV ogromne ograniczenie tzw. „media wastage” i możliwość dokładnej optymalizacji efektów i kosztów, niedostępne w takim stopniu dla tradycyjnych kampanii.

Pozytywny wpływ na rynek

Dodatkowo, według Badań wykonanych przez Sky na grupie 500 000 panelistów w ciągu 2 lat działania AdSmart, zapping (skakanie między kanałami) podczas reklam zmniejszył się aż o 33%. Jeśli wierzyć tym badaniom to rzucają one nowe światło na kwestię zindywidualizowanej reklamy i tego jak ważna jest ona dla odbiorcy.

Ile to kosztuje?

Sky wycenia swoją usługę w zależności od potrzeb, ale nadawca szczyci się przy tym, że pomimo pozornie wyższych kosztów dotarcia do odbiorcy, przy sprecyzowanej TG, efekt jest podobny jak po przeprowadzeniu ogólnokrajowej kampanii.

Programmatic w Polsce?

Niewątpliwie gigantycznym czynnikiem sukcesu AdSmart jest wielkość rynku brytyjskiego jak i samej firmy Sky. Ta posiada więcej abonentów (11 mln) niż wszystkich Polskich gospodarstw domowych korzystających z płatnej TV (10 mln). Największy gracz naszego rynku – Cyfrowy Polsat ma zaledwie 3,5 mln abonentów.
TV Programmatic w Polsce na taką skalę jak w UK wydaje się być odległą przyszłością. Jednak możliwości precyzyjnego targetowania, wraz z rozwojem technologii, mogą być dostępne już niedługo…

Źródła:

  • https://www.skyadsmart.co.uk/about-skyadsmart/
  • http://www.mediacom.com/en/think/magazine/making-sense-of-ai/the-programmatic-future-of-tv/
  • http://themediaangel.co.uk/2016/03/04/why-are-your-neighbours-seeing-different-ads-to-you/
  • http://www.thedrum.com/news/2016/03/03/mclaren-launches-first-tv-ad-campaign-help-sky-adsmart

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście + 18 =

Share This