ODPOWIEDŹ NA ADBLOCK’A ZGUBĄ REKLAMY ONLINE

27 lipca 2016

Utworzone przez mediacom

Wydawcy intenetowi skaczą ze szczęścia! Warszawska spółka Cloud Technologies znalazła sposób na blokowanie reklam w Internecie – program UnBlock, który ma pozwolić na wyświetlanie treści użytkownikom Internetu stosującym wtyczki blokujące reklamy. Łatwo w tej atmosferze szczęścia zapomnieć, że UnBlock leczy jedynie objawy, a nie źródło problemu.

W Polsce, gdzie odsetek korzystających z wtyczek blokujących jest niemal najwyższy w Europie (ustępujemy jedynie Grecji) i wynosi 34,9%, rozwiązanie tego problemu przyniosłoby przedsiębiorcom ogromne zyski. Czy jednak UnBlock i walka z blokerami to najlepsza droga?

Jakosć ponad wszystko

Niedawno jeszcze powszechnie zwracało się na uwagę na to, jak „jakość” reklam wpływa na ich odbiór przez użytkowników. Badania przeprowadzone w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii na użytkownikach AdBlocków wykazały, że ponad 60% z nich jest skłonna zrezygnować z nich, jeśli z Internetu wyeliminowane zostaną intruzywne formaty reklamowe.


źródło: Teads Research, XI 2015

To, że reklama powinna angażować odbiorcę, może wydawać się truizmem. Jednak ilość długich, nieangażujących pre-rolli, pop-up’ów i interstitiali (formatów, które zasłaniają całą stronę, nie pozwalając na wyświetlenie jej treści) podkopuje dobre imię rynku reklamy i pokazuje, jak wszechobecny jest brak szacunku dla użytkownika i branży jako całości.

Wybór formatów reklamowych i zmniejszenie transferu danych

Ciekawy trend demonstruje za to Shine Technologies, które popisało się podczas targów MWC w Barcelonie technologią, pozwalającą operatorom komórkowym na wybór formatów reklamowych, jakie będą mogły być wyświetlone na urządzeniach mobilnych. Jest to szalenie korzystne zarówno dla operatora jak i użytkownika, bo powoduje znaczne zmniejszenie transferu danych.

źródło: Shine Technologies

Wyniszczające starcia

Taka wojna między użytkownikami i branżą marketingu online może przynieść obu stronom wyłącznie straty. Jeśli użytkownicy zaczną przenosić się na płatne portale, lub reklamodawcy zorientują się, że „wymuszony” CTR nie przekłada się na zyski spółki, tylko buduje jej negatywny wizerunek, firmy mogą zmniejszyć wydatki na reklamę online, a nawet się z niej wycofać.

Proste rozwiązania są najlepsze

Jak więc poradzić sobie z tym ogromnym problemem? Odpowiedź jest już od dawna na wyciągnięcie ręki. Chodzi właśnie o jakość reklamy i zaangażowanie użytkownika. Jak pokazało wspomniane wcześniej badanie, 79% użytkowników wtyczek blokujących byłoby skłonnych je wyłączyć, gdyby interakcja z reklamą była im zaproponowana, a nie narzucona. Możemy w prosty sposób uatrakcyjnić reklamę na wiele sposobów np. poprzez dodanie do niej elementów interaktywnych, dopasowanie jej do treści artykułu itp.

Dobrym przykładem pozytywnego działania w kwestii zadowolenia reklamobiorcy okazał się YouTube. Wprowadza bowiem 6 sekundowe, niepomijalne formaty pre-roll tzw. „Bumper-ads”. Jak sami twierdzą to doskonały sposób na przyjemne dla użytkownika „przypominanie” o kampanii i długich spotach zobaczonych wcześniej, który powoduje o wiele mniejszą irytację obiorcy.

Podsumowując…

Unblock, który twierdzi, że chce jedynie pomóc dostarczać reklamy do zainteresowanych podmiotów, wkracza jednak w bezpieczną strefę odbiorcy, który przecież nie stworzył jej bez powodu. Ponadto patent jest powszechnie dostępny, niechybnie pojawią się więc firmy oferujące odblokowanie wszystkich reklam, a to prosta droga do permanentnego zrażenia internautów.

Zamiast z nimi walczyć lepiej zadbać o to, na czym im zależy – na odpowiednim contencie i przystępnym sposobie jego dystrybucji. Jak to mówią na Wyspach – „Content is King, but Distribution is Queen and she wears the pants”.

Źródła:

  • http://nowymarketing.pl/
  • http://relevance.com/

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This