NETFLIX ZAGROŻENIEM DLA TRADYCYJNEJ TELEWIZJI?

23 grudnia 2016

Utworzone przez mediacom

Amerykański gigant już niemal od roku jest obecny na polskim rynku. Czytając doniesienia mediów zza oceanu można było odnieść często wrażenie, że Netflix może się niedługo okazać katem dla tradycyjnego modelu dystrybucji mediów – dla kin i telewizji. Czy podobny scenariusz może spełnić się u nas, w Polsce? Sprawdźmy to.

Zarzewie konfliktu

W USA – kolebce Netflixa od lat trwa poważna wojna między nim, a przedstawicielami tradycyjnych mediów. Firma, korzystając ze swojego masowego charakteru łamie kolejne standardy. Wszystkie ich oryginalne formaty są dopuszczane do nagrań dużo łatwiej, niż w TV. Swoje kroki kieruje przez to do nich wiele ukrytych talentów. Ostatnio głośnym tematem stało się podpisanie przez Netflix umowy z siecią luksusowych kin iPic Entertainment. Oryginalne filmy tego serwisu VOD na dzień premiery będą dostępne zarówno w kinie, jak i online.

Jak zrobić sobie wrogów

Wywołało to oczywiście odzew właścicieli kin, którzy boją się, że brak okresu przejściowego między wyświetlaniem filmu, a jego streamingiem wpłynie znacząco na pogorszenie się ich wyników finansowych. Wcześniej Netflix wydawał się być konkurencją wyłącznie dla telewizji, z uwagi na szeroki wybór filmów i seriali, oraz bardzo wysoką jakość ich własnych formatów, których budżet przekracza często 50 mln dolarów za sezon. Dla stacji telewizyjnych taka kwota jest często poprzeczką nie do przeskoczenia. Ponadto, z uwagi na ich model biznesowy – subskrypcję i rezygnację z emitowania reklam – Netflix nie ujawnia zwykle ilości odtworzeń swojego contentu, co może burzyć tradycyjny model biznesowy kanałów telewizyjnych – przychody z reklam bazujące na oglądalności.

A Netflix na to…

Zarząd firmy twierdzi, że to, co robią, nie jest w żaden sposób skierowane przeciw telewizji czy kinu i nie postrzegają siebie jako ich konkurencję. W ich opinii zapełniają jedynie niszę, która powstała przez niedostosowanie dotychczasowych mediów do potrzeb młodych pokoleń. Dyrektor contentu Netflixa w odniesieniu do zarzutu próby zniszczenia kina powiedział „Pamiętajmy, że w domu możemy zjeść każdy posiłek, jaki sobie zamarzymy, a jednak ciągle wychodzimy do restauracji”. Ciężko się z tym nie zgodzić widząc rosnącą z roku na rok popularność kina w Polsce.

Ile w tym prawdy?

Wiele osób ze świata mediów zdaje się myśleć, że czas serwisów VOD jeszcze nadejdzie, jednak dopiero za wiele lat.

Michał Buszko – Global Video Associate Director w MediaComie tak ocenia obecną sytuację na polskim rynku VOD:

Na chwilę obecną Nexflix w Polsce nie stanowi zagrożenia dla rodzimych serwisów VOD. Wręcz przeciwnie, stanowi dla nich bardzo dobre uzupełnienie, ponieważ oferowany przez nich content jest skierowany raczej do osób, które uwielbiają oglądać zagraniczne produkcje. Wcześniej takie produkcje nie były w ofercie lokalnych serwisów VOD i były oglądane w nielegalny sposób. Nie zmienia to faktu, że polityka Netflixa opiera się także na chęci tworzenia lokalnego contentu i konkurowania z lokalnymi graczami. Patrząc na rynek europejski, taka sytuacja ma miejsce w Hiszpanii, gdzie w roku 2017 Netflix udostępni swój pierwszy lokalny serial. Jeśli chodzi o Polskę, to w chwili obecnej trudno jest powiedzieć, kiedy taka sytuacja nastąpi. Dopiero wtedy będziemy mogli się zastanawiać, czy stanie się on konkurentem polskich serwisów VOD. Polacy lubią oglądać content lokalny, dlatego serwisy takie jak IPLA, Player czy VOD TVP mają się dobrze i notują dużą liczbę streamów.

Warto jednak pamiętać, że serwisy VOD to dla stacji telewizyjnych jeszcze jedno źródło udostępniania tworzonego przez nich contentu i jeszcze kilka lat musi upłynąć zanim którykolwiek z nich zastąpi telewizję. Jednym z głównych czynników takiej sytuacji jest starzejące się w Polsce społeczeństwo, które jest przyzwyczajone do telewizji. Choć młodzież do 24 roku życia ogląda już w tej chwili więcej treści video w Internecie niż w telewizji…

Liczby nie kłamią

Na początku roku, w styczniu, Netflix miał 338 tys. użytkowników, którym zawdzięczał 2,74 mln odsłon.
W kolejnych miesiącach sytuacja uległa pogorszeniu – notował jedynie 110-190 tys. użytkowników. Polacy dostali początkowo mniejszą niż w USA bibliotekę filmów i seriali, interfejs użytkownika był wyłącznie w języku angielskim, a ceny usług podane w euro i niedostosowane do polskich realiów. Bardzo wyraźny skok dokonał się we wrześniu, gdy udostępniono polską wersję platformy – blisko 276 tys. użytkowników oraz 2,47 mln odsłon.

Jest to wciąż bardzo mało, jeśli porównać Netflix z wrześniowymi wynikami liderów VOD w Polsce: Player.pl i VOD.TVP.pl, którzy mieli odpowiednio 62 mln i 31,65 mln odsłon. Należy zauważyć, że oba serwisy są zależne od stacji telewizyjnych i oferują głównie content dostępny też w telewizji.

UPC na ratunek

Dzięki umowie podpisanej niedawno pomiędzy Netflixem, a Liberty Global – właścicielem UPC (jednego z największych dostawców telewizji kablowej i Internetu w Polsce), z początkiem 2017 roku UPC udostępni dla swoich użytkowników możliwość oglądania Netflixa z poziomu telewizora. Może to otworzyć ogromne możliwości dla firmy, której będzie łatwiej dotrzeć do starszej części społeczeństwa, dużo bardziej przyzwyczajonej do oglądania swoich programów w telewizorze.

Nie taki diabeł straszny

Widać więc, że telewizja i programy przez nią tworzone pozostaną jeszcze przez przynajmniej kilka lat dominującą formą rozrywki w Polsce. W wielu krajach, szczególnie w USA, sprawa pozostaje nierozstrzygnięta. Oczywiście platformy VOD wraz z Netflixem będą stale rosnąć w siłę. Na razie wydaje się, że będzie to proces powolny i systematyczny, naturalnie bazujący na digitalizacji konsumpcji mediów. Może się jednak zdarzyć, że zwiększenie dostępności telewizorów z aplikacjami VOD i uproszczeniem ich interfejsów znacznie przyśpieszy ten proces, dlatego uważnie będziemy śledzić jak radzi sobie Netflix na platformie UPC.

Źródła:

  • grafika główna – https://www.thefoundersdaily.com/startup/
  • http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/netflix-nie-zabierze-telewizji-widzow-ale-zmieni-demografie-jej-odbiorcow
  • https://www.pisf.pl/rynek-filmowy/rynek-filmowy/widzowie
  • http://fortune.com/netflix-versus-hollywood/
  • http://www.spidersweb.pl/2016/09/netflix-polska-oficjalnie.html
  • http://www.spidersweb.pl/2016/09/netflix-upc-polska.html

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This