JAK PRZEWIDZIEĆ POPULARNOŚĆ ZDJĘCIA W SOCIAL MEDIA?

26 kwietnia 2016

Utworzone przez mediacom

Jak przewidzieć popularność zdjęcia w social media? Fotografie to – obok tekstu pisanego – nieodłączny element dzisiejszych sieci społecznościowych i sposób wyrażania emocji milionów użytkowników na świecie. Jednak czemu tylko niektóre zdjęcia osiągają sukces, natomiast inne przemijają zupełnie bez echa? Grupa naukowców z MIT postanowiła sprawdzić, co tak naprawdę decyduje o popularności fotografii, opierając się na analizie ponad 2 milionów zdjęć opublikowanych na portalu Flickr.

Drugie dno zdjęcia

Zdjęcie jakie jest każdy widzi – czy aby na pewno? Autorzy badania zdecydowali się na analizę fotografii w dwóch płaszczyznach – jej faktycznej zawartości i społecznego kontekstu.

Analiza contentu zdjęć była całkowicie zautomatyzowana – badacze posłużyli się technikami machine learning i computer vision w odczytywaniu kolorów, rozpoznawaniu kształtów, postaci i scenerii. Zdjęcia najchętniej oglądane przez użytkowników przedstawiały m.in. odzież, perfumy, broń oraz zwierzęta. Analiza pikseli wykazała natomiast istotność tekstury zdjęcia, kontrastu i właściwego doboru barw – kolory zielonkawe i niebieskawe przyczyniały się do niższej popularności, punktowały natomiast wyraziste, przyciągające wzrok kolory takie jak granat, żółć czy odcienie czerwieni.


Rysunek 1. Istotność kolorów w predykcji popularności zdjęcia; źródło: What makes an image popular? A. Khosla, A. Das Sarma, R. Hamid, WWW’14

Drugim obszarem analizy był kontekst społeczny zdjęć i tutaj wyniki zdawały się potwierdzać intuicję. Im częściej oglądane były historycznie zdjęcia danego użytkownika i im więcej posiadał on znajomych na portalu, tym większą miał szansę na umieszczenie kolejnego popularnego zdjęcia. Dobrymi predyktorami sukcesu zdjęcia okazały się także: liczba tagów, długość tytułu oraz opisu zdjęcia – dzięki tym atrybutom fotografie były dużo łatwiejsze do odnalezienia, również przypadkowego.

Najciekawsze pytanie brzmi zatem – jak finalny model radził sobie z predykcją popularności? Zaskakująco dobrze! Faktyczna popularność fotografii (liczba wyświetleń zdjęcia) okazała się w ponad 80% skorelowana z przewidywaną popularnością.


Rysunek 2. Przewidywana vs. faktyczna popularność zdjęcia; źródło: What makes an image popular? A. Khosla, A. Das Sarma, R. Hamid, WWW’14

Jakie wnioski dla reklamodawców?

Dawno minęły już czasy niewybrednego konsumenta. Dzisiejszy odbiorca jest istotą wymagającą, impulsywną, brutalnie selekcjonującą informacje, z którymi zechce się zetknąć choćby przez 5 sekund. Reklamodawcy dobrze o tym wiedzą i szukają coraz to nowych rozwiązań aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Czy muszą zgadywać? Niekoniecznie. IBM szacuje, że każdego dnia powstaje 2,5 kwintyliona bajtów danych – czemu zatem z nich nie skorzystać? Opisany przykład jest tylko jednym z wielu pokazujących, jak wielką moc ma Big Data i jaką rolę może odegrać w podejmowaniu decyzji biznesowych.

Zatem do dzieła! Badajmy content, badajmy connections i budujmy efektywną komunikację bazującą na tych dwóch nieodłącznych filarach.

Źródła:

  • What makes an image popular? A. Khosla, A. Das Sarma, R. Hamid, WWW’14, http://people.csail.mit.edu/khosla/papers/www2014_khosla.pdf
  • www.ibm.com/software/data/bigdata/what-is-big-data.html

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × 3 =

Share This