JAK MUZYKA WPŁYWA NA EFEKTYWNOŚĆ REKLAMY TV

11 sierpnia 2016

Utworzone przez mediacom

Często bywa tak, że oglądamy reklamę tylko ze względu na muzykę wykorzystaną w spocie. Bodźce muzyczne, które odbieramy, zapamiętywane są przez pamięć emocjonalną – podczas oglądania spotu z muzyką nasz mózg przypisuje pewne emocje temu, co widzi. Przez to możemy w łatwy sposób wywołać u odbiorcy pożądane „skojarzenia” emocjonalne z danym produktem/usługą.

Różnorodne badania potwierdzają moc, jaką niesie ze sobą muzyka. Osoby, które usłyszały w reklamie produktu muzykę, którą polubiły, zrozumiały bądź też zapamiętały, są o 24% bardziej skłonne ten produkt kupić. W porównaniu z reklamami beż żadnego podkładu muzycznego aż o 96% wzrasta szansa na dokonanie zakupu przez potencjalnego konsumenta, jeśli w przekazie reklamowym muzyka współgra z reklamowanym produktem.

Co do czego pasuje, czyli odpowiedni dobór muzyki do przekazu reklamowego

Zły dobór utworu/jingle’a może wywołać u odbiorcy efekt odwrotny od zamierzonego, np. irytację, ale także obniżyć maksymalną kwotę, jaką konsument będzie w chciał wydać na produkt czy usługę. Niemniej jednak, każdy rodzaj podkładu muzycznego w reklamie poprawia rozpoznawalność marki. Wiemy, że stałe wykorzystywanie muzyki w reklamie przez markę przekłada się na jej większą sympatię i znajomość, a sama reklama staje się bardziej angażująca oraz buduje podświadome przywiązanie do marki.

Badania wskazują, iż przy wyborze muzyki do reklamy należy wziąć pod uwagę co reklamujemy oraz nasze KPI. W zależności od wybranego gatunku muzycznego otrzymujemy inną wartość dodaną kampanii. Utwory klasyczne są rekomendowane do reklamowania produktów bądź usług z kategorii luksusowych, drogich. Pod wpływem takiej muzyki konsumenci są bardziej skłonni do wydania większej sumy pieniędzy. Utwory country warto wziąć o pod uwagę przy kampaniach produktów codziennego użytku, np. szczoteczki do zębów. Gatunek dance przypadnie do gustu młodszym grupom konsumentów i wywoła radosne skojarzenia. Jeśli zależy nam na wzroście świadomości brandu, to współpraca z najbardziej znanymi artystami nam to zapewni.

Rozbijając utwór na czynniki pierwsze widać, iż każdy element jest ważny i ma wpływ na odbiór przekazu reklamowego. Jeśli tekst piosenki jest nacechowany emocjonalnie, to reklama zostanie lepiej zapamiętana. Z kolei częstotliwość akordów ma wpływ na rodzaj przekazywanej emocji. Wysokie i średnie częstotliwości będą wywoływać radość u odbiorcy, a także motywować go do działania i pozytywnego myślenia. Z kolei niższe częstotliwości zbudują poczucie siły, mocy.

Warto pamiętać też, że przy kampaniach z voiceoverem muzyka w tle powinna mieć jednostajne tempo, a sama melodia powinna być prosta.

Reklama Jeep Renegade – idealny utwór do reklamy czy idealny teledysk do utworu?

Spot z kampanii Jeep Renegade, skierowanej do pokolenia Millenialsów, jest przykładem doskonałego połączenia muzyki z przekazem reklamowym. Specjalnie napisany oraz wykonany przez grupę X Ambassadors utwór „Renegades” podkreślił emocjonalność reklamy oraz stał się trzonem całego storytellingu przekazu.

https://youtu.be/YM-th85hRUU

Rok po kampanii Jeep Renegade jest najchętniej kupowanym SUV. Porównując sprzedaż w kwietniu 2015 roku i w analogicznym okresie 2016, nastąpił wzrost aż o 131%! Takie wyniki są dowodem na sukces kampanii.

Źródła:

  • http://efsharp.com/company/why-music-advertising/
  • http://www.doc.gold.ac.uk/~mas03dm/papers/Mullensiefenetal_Implicit_Branding_Music_ABAYearbook_2013.pdf
  • http://blog.ebiquity.com/2014/06/the-role-and-impact-of-music-in-advertising
  • http://www.warc.com/PDFFilesTmp/f33307b4-80a5-4daa-9748-bb81d0f9fbe4.PDF
  • http://www.warc.com/Content/ContentViewer.aspx?MasterContentRef=29e429fb-643f-4eb1-ad20-cc7c450f10bc&q=music&CID=A106226&PUB=NIELSEN
  • http://www.tflcar.com/2016/05/jeep-renegade-continues-top-selling-subcompact-crossover-sales-report/
  • http://www.bedtracks.com/blog/sound-advice-5-things-you-should-consider-when-choosing-music
  • https://www.vidyard.com/blog/choosing-music-for-video-content/

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 × 1 =

Share This