JAK MARKA MOŻE MOŻE WYGRAĆ IGRZYSKA OLIMPIJSKIE?

30 września 2016

Utworzone przez mediacom

Igrzyska Olimpijskie poza ogromną dawką emocji sportowych stanowią również świetną okazję dla reklamodawców do zwiększenia świadomości widzów o swoim produkcie. Trudno jest się jednak przebić, gdy na rynku o klienta walczy wielu graczy, a społeczeństwo jest coraz sceptyczniej nastawione do ilości i jakości emitowanych reklam. Przy tworzeniu każdej reklamy telewizyjnej warto zwrócić uwagę przede wszystkim na trzy aspekty: jak sprawić, aby była ona zauważona i zapamiętana? W jaki sposób zainteresować widzów, wpłynąć na zmianę ich opinii o produkcie? I co najważniejsze, jak uzyskać pozytywny odzew ze strony kupujących? Każda z tych funkcji powinna być spełniona, zachowując przy tym jednak spójność z wizerunkiem marki oraz specyficznym rodzajem wydarzenia, przy którym emitowana jest reklama.

Zapamiętanie reklamy i promowanego produktu

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Google, w przekroju całych Igrzysk widzowie najlepiej zapamiętali kampanię Nike „Unlimited”, która wykorzystała w swoich reklamach wizerunek sportowców niepełnosprawnych czy transseksualnych.

Poza wychwyceniem samego spotu, widz powinien również skojarzyć go z konkretnym produktem czy usługą. Niestety, jedynie 13% osób było wstanie poprawnie wskazać producenta i produkt obejrzanej reklamy. Powinno to skłonić reklamodawców do większej pracy nad rozpoznawalnością nie tylko samego brandu, ale i konkretnego artykułu. Jest to jak najbardziej wykonalne, czego przykładem może być reklama kapsułek do prania Tide, łącząca zawodowe cechy olimpijki Simone Biles z jej domowymi obowiązkami.


Źródło: https://analytics.googleblog.com/2016/08/which-tv-ads-made-podium-during-2016.html

Zainteresowanie, czyli podkreślenie emocji i autentyczności

Liczy się przede wszystkim wywarcie konkretnych uczuć u potencjalnych klientów, na co również położono nacisk w 2016 roku. Wyraźnym trendem było ukazanie wszelkich emocji u sportowców w ich przygotowaniach, a nawet w relacjach z członkami rodziny. Szczególnie widoczne było to reklamie Procter&Gamble „Thank You, Mom”, ukazującej wsparcie i wiarę matek we własne dzieci.

https://youtu.be/MQ3k6BFX2uw

W przeciwieństwie do poprzednich lat, można dostrzec, że tym razem skoncentrowano się na mniej znanych zawodnikach, co przełożyło się na większą autentyczność. Przykładem może być Samsung, który przedstawił młodą Sudańską lekkoatletkę. Coca-Cola natomiast w swojej kampanii porównała ekscytację i zachwyt złotych medalistów z radością jaką niesie spędzanie czasu z bliskimi.

Wpływ na intencje zakupowe

Osoby, które widziały reklamę podczas transmisji wydarzenia sportowego w ramach Igrzysk Olimpijskich, częściej wpisywały w wyszukiwarkę zapytania związane z konkretnymi markami czy produktami. Zapytania dotyczące wózka dla paraolimpijczyków zaprojektowanego przez BMW pojawiły się ponad 3 razy częściej niż średnia.

Ponadto, respondenci, którzy zetknęli się z którąkolwiek reklamą emitowaną przy Igrzyskach, byli w 32% bardziej skłonni do zakupu promowanego produktu w przeciwieństwie do osób, które danej reklamy nie widzieli.

Podsumowując – to, co najbardziej porusza i jest w stanie nakłonić publiczność do większego zainteresowania produktem, to przede wszystkim emocje i uczucia. Reklama musi inspirować, być autentyczna, ale ważny jest także produkt – oglądający powinni być świadomi czego dotyczył spot. Dopiero te wszystkie czynniki przełożą się na zwiększenie zainteresowania i intencji zakupowych telewidzów, jednocześnie pozostając dopasowane do specyficznego wydarzenia, jakim są Igrzyska Olimpijskie.

Źródła:

  • https://analytics.googleblog.com/2016/08/which-tv-ads-made-podium-during-2016.html
  • http://qz.com/765288/the-big-winner-of-the-rio-olympics-coca-cola/
  • http://www.forbes.com/sites/onmarketing/2016/08/04/sponsorship-and-advertising-trends-in-the-2016-rio-olympic-games-three-things-to-watch-for/#d20c9953ebad
  • http://www.creativebloq.com/features/the-best-olympics-ads-of-2016

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Share This