EXPERIENCE IS THE NEW GOD

4 marca 2016

Utworzone przez mediacom

Natrafiłam kiedyś na ciekawy speech ekonomisty, który tłumaczył jak się zmienia wartość konsumowanych dóbr (ang. Progression of economic value), Fragment do zobaczenia tutaj

Gościu tłumaczył, że kiedyś kupowało się surowce , które samemu się obrabiało i wytwarzało produkt, ten etap ewoluował w rynek produktów (pojawiły się też marki wytwórców). Kolejnym etapem rozwoju były usługi, gdzie już gotowi byliśmy płacić za coś co nie było wartością stricte materialną. No i na końcu (aktualnie) tej drabinki jest… doświadczenie (ang. experience). Według tego modelu idziemy w kierunku coraz wyższej marży, dzięki coraz większej customizacji (dopasowania do konkretnej potrzeby konsumenta). „Doświadczenie” ma też być tym co odróżni produkt lub usługę od konkurencji.
To w sumie nic skrajnie nowego… niektóre marki, czy raczej ich właściciele już dawno na to wpadli dokładając ‚Doświadczenie’ do swoich usług i produktów jako kolejną warstwę. Na przykład taki Starbucks, który zaprojektował doświadczenie picia kawy w swojej sieci jak coś co miało przypominać bycie w u siebie domu – czyli wygodny miły fotelik, gazetka (lub laptop), kawa zrobiona dokładnie tak jak chcesz i do tego obsługa wołająca do Ciebie po imieniu…

Gwałtowne przyspieszenie wartości Doświadczenia obserwujemy dzięki on-line… nagle jedzenie, które nie tylko super smakuje, ale też spektakularnie wygląda trafia na Instagram, przebywanie w niezwykłym miejscu zasługuje na check-in, a uczestnictwo w warsztatach kulinarnych z celebrytą jest świetną dekoracją na naszym Facebookowym Wallu czy materiał na Snapa. Unikalne, zaskakujące, niecodzienne doświadczenia stały się więc walutą (social currency), za którą kupujemy uznanie społeczne. Warto więc zadbać o tą warstwę, bo to jest coś co może potencjalnie nas odróżnić, zbudować brand love, zwiększyć prawdopodobieństwo/skalę earned media.
Jako aktualny przykład chciałam opisać nowy projekt Kuchnia Spotkań Ikea(projekt wystartował 3 dni temu!): https://www.kuchniaspotkan.pl/

O co chodzi?

W pełni wyposażona meblami i sprzętami Ikea przestrzeń (dwie wielkości do wyboru): Kuchnia + Jadalnia + Bawialnia dla dzieci stoi otworem przed każdym… Każdy może sobie zarezerwować i wykorzystać na spotkania ze znajomymi…

Świetny sposób na wykorzystanie trendu na gotowanie – nie każdy ma w domu taką dużą, fajną i wyposażoną przestrzeń, żeby wydać przyjęcie dla znajomych…, no i jest to póki co dość unikalny koncept.
A co ma z tego sama Ikea? Showroom do organizacji warsztatów, PR eventów, ale przede wszystkim miejsce, w którym za darmo poznajesz i doświadczasz ich produktów (dla tych co niekoniecznie prędko zawitają w Jankach czy na Targówku) no i wymienione już earned media… Jeszcze nikt ze znajomych tam nie był, ale już kilkoro z nich pochwaliło się samym faktem, że wiedzą o istnieniu Kuchni Ikea… Chyba warto…:)

p.s. Na razie terminy zarezerwowane, ale od poniedziałku rusza kolejna fala zapisów…

Powiązane wpisy

0 Comments

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × 2 =

Share This